fredag 14. juni 2013

Biff med ovnsbakt søtpotet og koriandersmør


Dette er en super rett som barna også liker godt. Jeg liker å lage med enten entrecote eller indrefilet. Vi spiser ikke så ofte biff, så da synes jeg vi kan unna oss det beste kjøttet. Jeg kjøper helst økologisk kjøtt fra lykkelige okser når jeg finner det i butikken. Søtpotet er jo en fantastisk grønnsak, både sunn og god og smaker fantastisk ovnsbakt.

Til ca 4 personer
Tid: 10 min forberedelser + 30 min i ovn

Ingredienser:
Smør (romtemperert)
Koriander - potte
800 g biff (gjerne økologisk)
2 søtpoteter
4 gulrøtter
Event. 1 fedd hvitløk
Salt, pepper og olivenolje

Slik gjør du:

  1. Legg biffene på kjøkkenbenken i minst 30 min før du skal steke dem.
  2. Skjær gulrøtter og søtpoteter i terninger, ha i form sammen med olivenolje, salt og pepper. Bland godt slik at grønnsakene er godt fuktet med oljen. Stek i ovnen i ca 30 min på 225 grader.
  3. Ta salt og pepper på biffene og stek begge sider på høy varme. Etterstek på svak varme så lenge du ønsker.
  4. Hakk koriander og bland med smøret. Ta oppi finhakket hvitløk om du ønsker. 
  5. Server biffen med koriandersmør på både kjøtt og grønnsaker - og kanskje med noen deilige tomater ved siden av.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar